Thursday, February 4, 2010

CULORILE ACRILICE. NUANTE, BRAND-URI, ETC.

Cineva din clasa m-a intrebat: "Am pictat pe carton panzat de la Hornbach, dar am observat ca la inceput culorile un pic diluate nu se prind de panza, e ca si cum as da cu acuarela pe o bucata de sticla. Doar daca nu le diluez deloc, abia atunci se prind, desi suprafata e un pic lipicioasa initial. Trebuie sa dau panza cu ceva anume inainte sa incep sa pictez ? Sau nu e bine ca diluez culorile ? Si mai am o intrebare, cum sa scap de aspectul de creta pe care il iau culorile dupa ce le amestec cu alb ? Mi se pare ca isi pierd din stralucire, chiar daca obtin pina la urma nuanta pe care o doream." Voi raspunde la aceste intrebari mai jos. 
Acrilicul cere ceva timp si rabdare la inceput. Dupa ce am am pictat foarte multi ani in ulei, a durat destul de mult pentru mine, sa ma deprind cu aceste culori. Cand am inceput sa pictez in acrilic m-am asteptat la performantele uleiului, din pacate acrilicul e foarte diferit, dar cu ceva practica si experienta pot fi obtinute rezultate asemanatoare picturii in ulei. Acum dupa mai multi ani de experimentat, lucrarile mele in acrilic sunt confundate cu cele in ulei. Pictorul Arthur Bernard mi-a marturisit si el, ca multe galerii din Vest prefera lucrarile in ulei, dar cand vin in atelierul lui sa aleaga, nu stiu sa deosebeasca lucrarile in ulei de cele in acrilic. Artistul are o tehnica extraordinara pe care a dezvoltat-o de-a lungul anilor si foloseste Lascaux Acrylics.


Arthur Bernard


SUPORTURI ACRILIC
Suportul ales pentru pictura este foarte important, calitatea lui se va reflecta in pictura. Suporturile pentru pictura se achizitoneaza de la magazinele de specialitate sau online, nu recomand suporturile de la Hornbach.
Majoritatea suporturilor panzate sau panzele intinse pe sasiu din magazine sunt de proasta calitate. De aceea recomand sa fie date cu doua, trei straturi de grund (gesso primer). Se asteapta sa se usuce fiecare strat pentru a da urmatorul, si se da cu smirghel intre straturi. La noi se gasesc grunduri de la Maimeri si de la Winsor and Newton (se pot comanda pe colorit.ro). Eu folosesc grundul Polycolor. 


Pictorii profesionisti recurg la alt tip de panze decat cele care se gasesc in general in magazine, pe care ori le fac singuri, ori le comanda in ateliere specializate. Grosimea minima a panzei trebuie sa fie de 340 gsm, iar la panze mai mari de un metru de cel putin 430 gsm. 


Arthur Bernard

CULORILE ACRILICE PROFESIONALE

Calitatea culorilor este importanta cand incepi sa pictezi pentru prima data, de aceea recomand sa incepeti cu acrilice pentru uz profesional. Nu recomand culorile acrilice de studiu decat pentru copii, daca la ulei culorile sunt intense si unele culori de studiu sunt greu de deosebit de cele profesionale, la acrilic lucrurile stau diferit. Puterea slaba de acoperire a acrilicului in general, lipsa de stralucire a culorilor in comparatie cu uleiul si puterea de intindere slaba sunt dezavantaje care vor fi si mai mari la culorile de studiu. Ca incepator aceste neajunsuri ar putea fi bariere de netrecut daca va propuneti sa pictati in acrilic.
Avantaje culori profesionale:
Pigmenti unici - culorile profesionale sunt facute din pigmenti unici in cea mai mare parte, pe cand culorile de studiu sunt facute dintr-o combinatie de pigmenti. Asta inseamna ca in combinatii, culorile de studiu au mult multe sanse sa devina inchise si lipsite de stralucire.
Acoperire mai buna - culorile de studiu contin mult liant si putin pigment, ceea ce inseamna ca veti folosi mai multa culoare cu rezultate slabe comparativ cu acrilicele profesionale.
Nuante frumoase, variate si rezistenta la lumina - gama mult mai larga de culori, nuante mai frumoase si durabile in timp.


Culorile acrilice profesionale pe care le recomand pentru toti studentii care aleg acrilic, sunt Maimeri Brera produse de compania italiana Maimeri. Eu folosesc Brera in combinatie cu alte marci, sunt multumita in general de paleta cromatica si imi place consistenta cremoasa. Tot de pe colorit se pot comanda Winsor and Newton Artist Acrylics, dar prefer Brera. Pentru culori neutre, alb, negru, puteti folosi Polycolor sau alte marci care nu sunt profesionale. 


Culorile acrilice profesionale cele mai populare din lume sunt: Winsor and Newton Artist (produse in Anglia), Liquitex (America), Golden (America), Lascaux Artist (Elvetia), Mattisse (Australia), Atelier (de la Chroma Australia), Sennelier (Franta), etc. 

Eu am folosit de-a lungul timpului Brera, Matisse, Atelier, Liquitex, Lascaux si Sennelier. Diferentele intre brand-uri nu sunt extraordinar de mari, orice brand care ofera culori profesionale este destul de bun. Cand am vazut tablouri pictate in culori acrilice foarte frumoase, mereu am intrebat autorii ce brand folosesc. Spre surprinderea mea raspunsul a fost mereu altul. Atat tablourile pictate cu Liquitex sau Lascaux cat si cele pictate cu brand-uri profesionale mai ieftine aveau culori stralucitoare si frumoase. Am ajuns la concluzia ca nu exista diferente mari intre brand-urile profesionale, cred ca optiunea pentru un brand sau altul tine de preferintele personale pentru o anumita textura, paleta cromatica, timp de uscare, etc. Mie imi plac culorile acrilice mai cremoase care se usuca un pic mai greu si se aplica mai usor. Exista brand-uri de acrilice care ofera o varianta fluida sau consistenta cremoasa, cum ar fi Liquitex Soft Body sau Mattisse Flow Formula. Pentru cei care isi doresc sa ingroase textura culorilor pentru anumite tehnici, pot folosi medii impasto. 
Culorile profesionale se deosebesc de cele de studiu prin preturile diferite pentru diferite serii. Cu cat seria e mai mare, cu atat pretul culorilor profesionale va fi mai ridicat. Culorile de studiu au acelasi pret pentru toate culorile.


PALETA CROMATICA NECESARA 
Aveti nevoie de o varietate de culori pentru a picta, pentru inceput achizionati
cate o nuanta calda si una rece pentru fiecare culoare primara, plus brunuri si ocruri, alb si negru. Van Gogh era unul din pictorii care spunea ca a renunta la o culoare deosebita cum este cadmiu sau cobalt e o falsa economie. 

Exemple de culori:
albastru ultramarin (albastru cald spre violet, uitati-va la cercul culorilor http://magdavacariu.blogspot.com/2011/03/color-wheel.html),
albastru cobalt,
albastru prussian,

rosu de cadmiu mediu
portocaliu de cadmiu  (
folositor la portrete in combinatie cu ultramarin)

carmin (un rosu inchis)
permanent alizarin crimson (un rosu albastrui necesar in portrete, care poate fi si obtinut din carmin cu putin albastru, identificati-l pe cercul culorilor: http://magdavacariu.blogspot.com/2011/03/color-wheel.html)
galben lemon (galben rece spre verde, vedeti cercul culorilor),
galben de cadmiu - giallo de cadmio medio la Brera (galben cald),
verde de smarald (verde spre albastru),
sap green permanent (un verde inchis, bun pentru portrete)
sienna arsa,
ocru galben,
alb, de titan sau zinc (albul de titan e mai opac deci are o acoperire mai buna decat cel de zinc)
negru ( sunt mai multe nuante de negru, de exemplu ivory e deschis si lamp e cel mai inchis)
umbra arsa

Iata si o paleta minima la Brera (culorile cu steluta nu sunt absolut necesare dar sunt deosebite, folositoare pentru cine si le permite):
Alb - pentru ca folositi mai mult, puteti achiziona alb de titan in Polycolor
Arrancio di cadmio
Arrancio quinacridone*
Gialo limone
Gialo di cadmio medio
Ocra d'oro
Rosso di cadmio medio
Rosso carminato
Rosso pyrrolo*
Rosso quinacridone
Tera di Siena bruciata
Verde oliva
Blu ceruleo seria II*
Blu di cobalto seria II*
Blu Indanthrene*
Blu oltremare
Bruno Van Dyck
Nero d'avorio

E bine de stiut ca exista mult mai multe culori de atat, si ca in functie de preferinte e posibil sa optati mai tarziu, pe langa paleta de mai sus, la unele culori mai deosebite in seriile III, IV sau V, care sunt mai scumpe. O paleta extinsa pentru pictori profesionisti ar cuprinde:
naphtol crimson - una din cele mai frumoase nuante de rosu, transparent
permanent rose  - un rosu stralucitor putin spre roz, transparent
magenta
quinacridone red - un rosu transparent deosebit
red oxide sau English red sau Venetian red sau Madder red sau Indian red etc. (exista foarte multe tonuri de rosu, unele din ele brunuri rosiatice, trebuie sa le incercati sa vedeti ce va place)
albastru phthalo si cyan (phthalo este un albastru rece, spre verde, care poate domina cu usurinta in combinatii, deci trebuie folosit cu masura, vedeti cercul culorilor  http://magdavacariu.blogspot.com/2011/03/color-wheel.html)
albastru de Prusia (un albastru spre verde foarte inchis) http://painting.about.com/cs/colourtheory/a/prussianblue.htm)
albastru cerulean (un albastru deschis si foarte scump daca este veritabil; hue inseamna ca e imitatie)
albastru indanthrene (un albastru inchis destul de scump, dar foarte frumos)
royal blue sau in functie de preferinte, manganese sau saphire sau multe alte nuante de albastru mai deschise, care sunt folositoare celor care lucreaza mult in albastru si vor mai multe nuante (se gasesc doar in unele culori profesionale)
verde turcoaz
viridian green sau verde de cadmiu inchis sau deschis, Hooker's green, olive green - eu am mai multe nuante de verde, dar folosesc smarald si sap green in principal)
raw sienna
raw umber
golden ochre, etc.


Aceasta lista poate fi extinsa, trebuie experimentat si vazut ce va place si ce puteti folosi cu succes. Eu am in jur de 25 de culori in paleta mea.

PALETE PENTRU ACRILIC
Culorile acrilice se usuca foarte repede, de aceea puteti folosi un mediu de intarziere - retarder (dar nu mai mult de 50 la suta, altfel pictura devine instabila), sau puteti folosi palete speciale. Cititi articolul despre palete pentru acrilic aici: http://magdavacariu.blogspot.com/2010/08/palete-pentru-acrilic.html



TEHNICI SI STILURI

Pictura in acrilic poate fi mata sau lucioasa in functie de cate straturi se aplica si de tehnica folosita. Pentru un aspect lucios se pot adauga medii lucioase sau pentru a scapa de luciu se folosesc medii mate. La noi se gasesc medii Maimeri si Winsor and Newton pentru acrilic. Mai mult de 50 la suta apa face ca acrilicul sa nu se mai prinda pe suport. Apa poate avea si o influenta nefasta asupra culorii. De aceea ar trebui sa folositi pe langa apa sau in loc de apa, mediile mate sau lucioase, care dilueaza fara a lua din intensitatea culorii. Cu aceste medii culorile au mai mare aderenta la suport si sunt mai usor de aplicat, consistenta lor devine mai apropiata uleiului.
Culorile acrilice sunt mate, dar in functie de brand vor avea un "satin finish". Mai multe straturi vor face ca acrilicul sa arate mai lucios, asemanator uleiului. Folosirea unui mediu tip "glazing" va face acrilicul mai cremos si mai usor de aplicat. Acest medium este potrivit pentru o pictura fina, detaliata, in straturi. Nu este potrivit pentru pictura alla prima. Avantajele folosirii unui "glazing medium" sunt urmatoarele:
Se poate lucra in straturi fine transparente, obtinand efecte si culori noi
Se pot obtine detalii de o finete extraordinara
Acrilicul capata un aspect lucios, mai apropiat uleiului.
Eu folosesc in general acrilicul pentru o pictura mai moderna, mai putin detaliata, dar daca doresc portrete realiste, pot obtine asta si cu acrilic, prin aplicarea succesiva a multor straturi foarte fine cu ajutorul unui "glazing medium".


CULORILE DE STUDIU care se gasesc in Brasov (la magazine sau pe colorit.ro) sunt:
-Maimeri Polycolor (se pot folosi anumite culori de baza, cum ar fi alb si negru, in combinatie cu alte marci profesionale; potrivite mai mult pentru arte decorative; aceste culori vin si in borcane mari, foarte utile pentru primele straturi, pentru cei care lucreaza pe dimensiuni mari)
-Maimeri Acrylico (cele mai ieftine culori acrilice de la Maimeri, nu recomand pentru adulti)
-Louvre (culori potrivite pentru copii si pentru adultii care nu-si permit culori profesionale)
-Reeves sau Louvre la seturi cu tuburi foarte mici, un set pentru elevi sau scolari;
-Winsor and Newton Galeria (o paleta variata, culori bune pentru studiu, dar destul de scumpe, daca vi le puteti permite, mai bine alegeti culori profesionale).


AVANTAJE CULORI ACRILICE FATA DE ULEI
Toxicitate redusa fata de culorile ulei, nu au miros, mediile pentru diluare nu sunt toxice, bune pentru cei sensibili la solventi; acrilicele sunt potrivite pentru cei lucreaza in preajma copiilor, sau pentru cei care lucreaza in spatii mici, sau comune, etc. 
Se usuca aproape instantaneu, un tablou in straturi poate fi terminat foarte repede in comparatie cu un tablou in ulei.
Lucrul este mai ingrijit si mai curat, nu e nevoie de atatea carpe ca la ulei; la ulei tuburile si pensulele se pot murdari in timpul lucrului si de aici uleiul ajunge pe piele si haine, etc.
Se pot folosi mult mai putine pensule ca la ulei, pentru ca se clatesc doar cu apa in timpul lucrului
Nu se crapa in timp, nu se ingalbeneste.

DEZAVANTAJE FATA DE ULEI

-Cu multa practica, se pot ajunge la performante asemanatoare uleiului, dar de multe ori tablourile in acrilic nu arata atat de bine ca cele in ulei. Par sa fie mai influentate si de conditiile de lumina, tablourile in ulei vor arata bine in aproape orice fel de lumina, tablourile in acrilic au nevoie de conditii optime de iluminare, altfel culorile vor arata terne.
-Cand se lucreaza mai gros, fara medii impasto, textura acrilicului este net inferioara texturii uleiului.
-E mai dificil sa lucrezi in acrilic decat in ulei, nu are aceiasi consistenta si acoperire pe mari suprafete ca uleiul. Efortul de a picta este mai mare decat la ulei. 

-Acrilicul se usuca foarte repede pe panza, de aceea tehnica trebuie adaptata. Acrilicul este potrivit artistilor care lucreaza foarte repede si vor rezultate rapide.
-Paleta se usuca foarte repede, deci culorile trebuie mereu reinnoite. Din aceasta cauza si risipa de culoare e mai mare ca la ulei, pana inveti cata culoare sa pui pe paleta, fara sa se usuce.
-Pensulele se usuca in timpul lucrului, de aceea se strica mult mai usor. E preferabil sa fie clatite din cand in cand in timpul lucrului.
Parerea mea este ca lucrul in acrilic este mai scump si se consuma mai multa culoare decat la ulei. Tuburile de acrilic se consuma foarte repede in comparatie cu tuburile de ulei, care ma tin ani buni, chiar daca lucrez pe suprafete mari.


Si totusi in ciuda dezavantajelor fata de ulei, folosesc uneori acrilic, si am sa va spun exact de ce aleg o varianta sau cealalta:
Folosesc acrilic cand am comenzi care trebuie terminate repede, sau cand fac lucrari care trebuie trimise imediat dupa ce le termin; daca lucrez in ulei, e nevoie de inca cateva zile pana la o uscare completa, daca lucrez cu mediu pentru uscare rapida, sau peste o saptamana daca lucrez cu ulei de mac.

CULORILE ACRILICE. GENERALITATI (urmatorul articol a fost preluat de pe internet, din pacate nu mai gasesc sursa)
Culorile acrilice sunt vopsele cu uscare rapida compuse din pigmenti si o emulsie acrilica polimerica. Culorile acrilice se pot dilua cu apa, dar devin rezistente la apa odata uscate. In functie de cat de tare este diluata o culoare (cu apa) sau modificata cu gel acrilic, mediu sau pasta, lucrarea finala poate semana cu o lucrare in acuarela sau in ulei, avand caracteristici unice care nu pot fi obtinute folosind alt medium.
Istoric. Comercializarea culorilor acrilice a inceput in anii 1950. Acestea erau culori pe baza de alcool mineral numite Magna, produse de Bocour Artist Colors. Culorile acrilice pe baza de apa au fost vandute ulterior ca vopsele “latex” pentru casa, desi dispersia in acrilic nu foloseste latex derivat din arborele de cauciuc. Vopselele latex pentru interior sunt in general o combinatie intre liant (uneori acrilic, vinil, pva, s.a.), material de umplutura, pigment si apa. Cele de exterior pot fi si un amestec copolimeric, dar cele mai bune vopsele de exterior pe baza de apa sunt 100% acrilice. La scurt timp dupa ce lianturile acrilice pe baza de apa au fost introduse ca vopsele pentru casa, atat artistii (printre primii se numara artistii in pictura murala mexicani) cat si companiile au inceput sa studieze potentialul lor. Comercializarea culorilor special dedicate artistilor solubile in apa a inceput in anii 1960.
Tehnici Vopselele acrilice pot fi folosite atat pentru a obtine un final lucios cat si pentru a obtine unul mat. Ca si in cazul vopselelor de ulei, cantitatea de pigment si dimensiunea particulelor pot schimba gradul de luciu al lucrarii. Se pot adauga agenti pentru pierderea luciului. De asemenea, pentru a modifica nivelul de stralucire al lucrarii se pot folosi si vernis-uri. In general, vopseaua acrilica nu mai poate fi indepartata odata uscata. Nu se poate dizolva nici cu apa si nici cu solventi slabi, desi alcoolul izopropilic poate indeparta o parte dintr-un strat proaspat de culoare. Toluenul sau acetona pot indeparta stratul de culoare, dar nu prea bine pata de culoare si nu sunt selective. Folosirea unui solvent va duce la inlaturarea tuturor straturilor de culoare, gesso acrilic, etc. Pentru prepararea panzei se recomanda numai folosirea unui gesso acrilic special pentru pictura. Culorile acrilice nu formeaza un strat de vopsea stabil daca au fost diluate prea mult cu apa. Totusi, se poate reduce vascozitatea folosind medium-urile speciale. Pictorii si culorile acrilice Pana in secolul 20, artistii isi preparau singuri culorile atat pentru a spori longevitatea lucrarii cat si pentru a obtine pigmentarea si vascozitatea dorita sau pentru a controla folosirea materialelor de umplutura. Desi sunt disponibile in comert si pigmentii si medium-urile necesare prepararii individuale a vopselelor acrilice, amestecul manual nu se recomanda datorita uscarii rapide. Pictorii in culori acrilice folosesc mediile acrilice pentru a modifica aspectul, rigiditatea, flexibilitatea, textura si alte caracteristici ale suprafetei picturii. Si pictorii in culori de apa sau ulei folosesc medii, dar gama celor acrilice este mult mai variata. Acrilicele pot adera la diferite suprafete, iar mediile se pot utiliza pentru a le imbunatati aceste caracteristici. Se pot utiliza si pentru a crea straturi groase de vopsea: gelul si pasta de modelare sunt folosite uneori pentru a obtine picturi in relief. Acrilicele sunt folosite des in tehnica „grattage”.
Diferentele dintre culorile acrilice si cele de ulei Principala diferenta intre acrilice si culorile pe baza de ulei este bineinteles timpul de uscare. Uleiurile ofera mai mult timp pentru amestecul culorilor si pentru aplicarea nuantelor pe substraturi. Acest aspect poate fi considerat un avantaj cand se doreste folosirea anumitor tehnici, dar si un dezavantaj pentru artistii ce incearca sa lucreze rapid. Evaporarea rapida a apei din stratul de culoare acrilica poate fi amanata cu ajutorul mediilor pentru intarziere. Acestea sunt in general aditivi pe baza de glicol sau glicerina. In cazul culorilor acrilice, adaugarea unui mediu pentru intarziere incetineste procesul de evaporare al apei si permite folosirea unei cantitati mai mari de apa pentru diluare dar in acelasi timp pastrand consistenta potrivita a vopselei pentru lucru, pana cand stratul de vopsea este uscat. Culorile pe baza de ulei au nevoie de solventi toxici, cum ar fi terebentina sau white spirit, pentru dizolvare sau curatarea instrumentelor, desi culori de ulei solubile cu apa au fost recent scoase pe piata pentru artisti. In al doilea rand, lucrarile in ulei se ingalbenesc in timp si devin din ce in ce mai fragile, iar in cateva decenii isi pierd flexibilitatea. In al treilea rand, este necesara respectarea regulilor ”gras peste uscat” pentru a asigura durabilitatea lucrarii. Culorile de ulei pot absorbi o cantitate mai mare de pigment decat culorile acrilice, datorita faptului ca uleiul de in are un numar mai mic de molecule. Uleiul are un indice de refractie diferit fata de emulsia acrilica.

8 comments:

Daniel Munteanu said...

Excelenta prezentarea nu am mai gasit asa ceva inca pe net felicitari. Nu am mai pictat de 12 ani, lucram in tempera si pasteluri dar am incercat si acrilul in cutit sau cu gel. Nu stiu de ce acum nu parca nu mai merge am aruncat multe lucrari, poate pensulele (am incercat cu cele de ulei apoi cu unele din par artificial dar pana lea urma am fost multumit de o pensula MILAN. Culoarea se usuca prea repede inclusiv culorile pe paleta si sunt greu de aplicat. Am cumparat un mediu de acril LOUVRE medium gel brilant nu stiu daca trebuie sa mai folosesc si apa sau doar gel pentru amestec. E foarte frustant sa ai picturile in minte dar cand vrei sa le pui pe carton sau panza sa esuezi. Imi plac culorile de acril si nu voi renunta dar e ceva legat de tehnica care imi scapa. Ma ocup si de fotografie si am o gramada de foto care asteapta sa devina subiecte de pictura. Am cumparat mai intai culori de la Koh I Nooor apoi am auzit ca nu sunt prea bune as vrea macar sa le termin ca sa nu le amestec cu unele mai bune macar sa imi fac mana cu ele. Acum vad pictura ca un fel de vindecare, lucrez mult pe calculator fac grafica si site-uri web iar cu pozele a fost de fapt un motiv pentru a aduna si pastra peisajele pe care sa le pictez ulterior. Deci poate ca o sa iti mai pun niste intrebari pentru ca am fost foarte placut impresionat se calitatea expunerii.

Anonymous said...

Un articol nervos...

Nicolae Soanea said...

Un articol util, bine realizat, bazat pe experienta. Cu adevarat un material util pentru cei mai putin experimentati.

Ax3L said...

Foarte utila informatie, mai ales pt un incepator. Multumesc frumos.
As fi foarte incantata sa citim parerea dvs si despre pensule.

Magda Vacariu said...

Multumesc, la materiale arta cursuri spun ceva de pensule. Eu am folosit in ultimul timp doar DaVinci si sunt foarte multumita. Au o mare varietate de pensule, din care putine se gasesc in Romania deocamdata.

Anonymous said...

Eu sunt la începutul începuturilor, n-am pictat niciodată pe pânză şi îmi doresc să încerc. M-am jucat doar cu tempera, pe hârtie. Vreau să comand de la colorit.ro mai multe materiale şi carton pânzat. Din câte am citit, am înţeles eu bine ? Trebuie acoperit cu grund, iniţial, în straturi ? Direct pe pânză nu pot picta ?

Magda Vacariu said...

Exista panze in comert gata grunduite, intinse pe sasiu. Se gasesc in toate magazinele cu materiale de arta. Pictatul direct pe panza negrunduita este posibil, si exista artisti contemporani care folosesc aceasta tehnica, dar nu e practic. Panza negrunduita absoarbe foarte multa culoare.

Teo said...

Multumesc!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...