Monday, November 9, 2015

CULORILE DE ULEI PROFESIONALE

Culorile profesionale se pot recunoaste dupa preturile diferite pentru serii diferite de pigmenti. Culorile de studiu au acelasi pret pentru toate culorile. Culorile profesionale au o consistenta mult mai placuta si mai cremoasa, pensulele se curata mai usor, doar cu apa si sapun de casa, au o acoperire mai buna, o concentratie mai mare de pigment si culori mult mai frumoase si rezistente in timp. 

In comparatie, culorile de studiu au mai putin pigment, deci va fi nevoie de mai multa culoare si chiar mai multe straturi de culoare pentru a obtine acelasi rezultat; pensulele se spala mai greu, si culorile nu sunt la fel de rezistente la lumina, se pot inchide in timp. 
Pare paradoxal ca un student care nu a pictat niciodata in ulei, sa inceapa sa lucreze cu uleiuri pentru artisti profesionisti, si totusi exista motive foarte bune pentru asta. Culorile profesionale sunt facute din pigmenti unici in marea majoritate, deci sunt mai usor de combinat si rezultatele sunt mai bune. Un tub de ulei de studiu contine o multitudine de pigmenti; incepatorii care lucreaza cu uleiuri de studiu, au sanse mari sa transforme combinatiile de culori, intr-un amestec tern, de culoarea noroiului. 

Cand cumparati vopsele ulei nu uitati ca aveti nevoie de cate doua nuante in fiecare culoare primara (una calda si una rece):

CALD                                        - RECE
galben de crom sau cadmiu       - citron (lemon), 
rosu cadmiu                               - carmin sau alizarin crimson, 
albastru ultramarin                     - albastru phthalo sau de Prussia.

Paleta minima
Titanium White 
Cadmium Lemon 
Cadmium Yellow 
Cadmium Orange
Cadmium Red
Alizarin Crimson Permanent (Winsor and Newton Artist)
Burnt Sienna
Burnt Umber
Transparent Brown Oxide, util la portret (
Winsor and Newton Artist) sau Red Oxide recomandat de Lipking
Ultramarine Blue
Blue Cobalt (daca va permiteti)
Ceruleum Blue (un albastru deschis foarte frumos dar cam scump, in Winsor and Newton ar fi la un pret mai rezonabil decat in alte brand-uri)
Prussian Blue (un albastru inchis spre verde)
Sap Green, un verde inchis, sau Golden Green un verde recomandat de Lipking (
Winsor and Newton Artist)
Viridian (un verde albastrui bun in combinatii la portret)
Ivory Black

In Romania se gaseste o gama larga de uleiuri profesionale.
1. Uleiurile produse in Romania de Combinatul Fondului Plastic sunt populare printre pictorii romani, datorita accesibilitatii; au acelasi pret pentru toate seriile de culori, deci nu stiu ce sa zic despre concentratia si calitatea pigmentilor folositi. Cunosc pictori romani care au lucrat toata viata cu aceste uleiuri si sunt multumiti de ele.
2. Winsor and Newton Artist (colorit.ro) sunt extrem de populare in randul artistilor, au o consistenta mai vascoasa, sunt calitative, au culori frumoase si un pret foarte rezonabil pentru seriile mai mici. A nu se confunda cu Winton, varianta pentru studiu. Sunt culori profesionale produse in serie, de aici si pretul destul de accesibil.
3. Daler Rowney are o gama de 83 de culori si un pret foarte atractiv. Sunt facute cu ulei de in si ceara de albine, care spun ei ca ar preveni carapaturile care intervin odata cu trecerea timpului.
4. LeFranc (complexart.ro), au o consistenta cremoasa si culori stralucitoare, dar sunt mai scumpe decat Winsor and Newton Artist in seriile mai mari. Imi plac rozurile lor, le-am descoperit datorita artistei Angela Brennan, care are o frumoasa serie de abstracte roz.
4. Rembrandt, au o consistenta vascoasa si o gama de 120 de culori; personal nu le prefer, datorita consistentei.
5. Maimeri Puro sunt vopsele de calitate superioara, cu o concentratie ridicata de pigment in ulei de mac, care nu ingalbeneste culorile in timp.
6. Michael Harding sunt culori de ulei produse manual in Anglia, cu cea mai mare atentie si grija, prin urmare au si un pret foarte ridicat. Am incercat culori mai scumpe cum sunt viridianul, sau oxidul rosu transparent si alte culori folosite de Jeremy Lipking pentru a reda pielea, dar am ajuns la concluzia ca orice culori profesionale sunt la fel de bune, nu trebuie neaparat sa fie foarte scumpe. Am vazut tablouri pictate cu diverse branduri, si foarte scumpe si mai ieftine, si diferenta nu era in brandul folosit, ci in tehnica, experienta si inventivitatea artistului.
7. Old Holland sunt produse inca din secolul al XVII-lea, si sunt considerate de multi artisti ca fiind cele mai bune culori de ulei care se gasesc pe piata. Au o consistenta vascoasa si un pret foarte ridicat.

In ultimul timp in Romania au aparut multe marci celebre de uleiuri profesionale, care se gasesc in strainatate, cum ar fi Old Holland si Michael Hardings. Acestea sunt cele mai bune culori ulei, folosite de artisti mari din toata lumea. Dar in general culorile de ulei profesionale sunt bune in orice brand cumparati, alegerea tine de preferintele personale pentru anumite culori, timp de uscare sau consistenta, deci va trebui sa le incercati. 


Avantajele culorilor de ulei profesionale sunt evidente, totusi vin cu un mare neajuns. Pretul poate fi destul de piperat, mai ales pentru unii pigmenti mai scumpi, cum ar fi ceruleum, cobalt sau cadmiu. Ce facem cand pur si simplu nu ne permitem aceste culori? O varianta ar fi sa cumparam nuante in serii mici, I si II, care sunt mai accesibile ca pret. Pentru acei pigmenti care sunt mai scumpi, tineti cont, ca un pigment foarte scump intr-un brand, poate fi mai ieftin in alt brand. O alta varianta este sa va completati paleta cu uleiuri de studiu. Majoritatea pictorilor profesionisti prefera culorile profesionale, dar sunt si pictori care picteaza cu uleiuri de studiu, cele mai folosite sunt Winton sau Georgian. Nu toti artistii sunt dispusi sa cheltuiasca sume mari de bani pe culori, unii pictori, mai ales cei care picteaza in straturi groase sau pe suprafete mari, prefera o combinatie intre culori profesionale si de studiu. Intr-un video mai vechi, se pot vedea pe masa de lucru a lui Ghenie si tuburi de Georgian. Culorile Georgian sunt varianta de studiu a marcii Daler Rowney. Au avantajul ca vin in tuburi de cantitati mai mari, de 75 ml, si ca orice alte culori de studiu au un pret foarte accesibil. 




Lucrez cu mai multe branduri de culori de ulei profesionale - Michael Hardings, Maimeri Puro si Sennelier. Le-am ales pentru consistenta cremoasa, concentratia mare de pigment si faptul ca se usuca mai greu. Maimeri Puro si Sennelier sunt facute cu ulei de sofranel sau ulei de mac, care nu ingalbeneste culorile in timp, si asigura o uscare lenta, potrivita cu stilul meu de lucru, alla prima.

Culorile de ulei se pot folosi ca atare, sau pot fi diluate cu medii. Exista o diversitate de medii, in functie de tehnica aleasa, cum ar medii de diluare sau medii impasto pentru o pictura groasa texturata, sau medii glazing pentru o pictura indirecta, in straturi fine, transparente. Unul din cele mai populare medii este Liquin Original de la Winsor and Newton. Multi pictori il folosesc pentru tehnica "glazing" sau pentru ca usuca mai repede culorile de ulei, si pot trece mai repede la urmatorul strat. Unii pictori nu folosesc pentru diluare decat ulei de in crud (cel fiert se ingalbeneste mai tare). Eu folosesc ulei de sofranel sau de mac, pentru ca nu ingalbeneste culorile in timp si este mai fluid.

De curand am descoperit un medium care dilueaza la fel de bine ca terebentina dar nu produce vapori toxici in atelier. Maimeri Oilmedium Eco este un diluant ecologic de consistenta apei, cu evaporare lenta cu un  usor miros de alcool. Il gasiti online pe pictorshop.ro, eu il folosesc de ceva timp in combinatie cu un ulei de in crud sau mac.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...